اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

خلیلزاد در افغانستان: هر مشکل راه حلی دارد

خلیلزاد

 

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل از رهبران افغانستان خواسته است که از مواجه شدن این کشور با خطرات بزرگ جلوگیری کنند.

آقای خلیلزاد که در سفری به افغانستان در کابل با خبرنگاران سخن می گفت، هشدار داد که این کشور در موقعیت حساسی قرار گرفته است.

او گفت: " افغانستان در موقعیت حساسی قرار دارد، مشکلات امنیتی، اقتصادی و آمادگی برای انتخابات و این که در ماه جوزا (خرداد) چه خواهد شد، می خواهم بگویم برای هر مشکل راه حلی وجود دارد، اگر اراده ای برای حل مشکل باشد." 

 

{قای خلیلزاد در باره این که آیا نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواهد بود، پاسخی نداد} 

در ادامه مقاله: هر مشکل راه حلی دارد

گروه بین المللی بحران: در گفتگو با طالبان باید احتیاط شود

مذاکره با طالبان برای احیای ثبات یک تاکتیک قدیمی است که در گذشته به صورت بدی شکست خورده است. این تازه ترین هشدار یک تینک تنک (نهاد تحقیقاتی فکری) امریکایی برای واشنگتن در مورد مذاکره با طالبان است.
رییس جمهور اوباما، چندی قبل گفته بود که باید با طالبان معتدل گفتگو شود و گفته می شود که این کار بخشی از استراتژی جدید ایالات متحده امریکا در جنگ افغانستان خواهد بود.
اما گروه بین المللی بحران گفته است که هرگونه احتمال گفتگو برای ختم جنگ در افغانستان باید با احتیاط کامل صورت گیرد.
گروه بین المللی بحران که در بروکسیل مستقر است، گفته است که توافقات صلح قبلی با طالبان در افغانستان و پاکستان باعث " افزایش توانایی و فعالیت های خشونت آمیز شورشیان شده است، چرا که تاهنوز هیچ کاری برای ساختن نهادهای پایدار در این زمینه صورت نگرفته است".
 

در ادامه ی مقاله: در گفتگو با طالبان باید احتیاط شود

گروه بین المللی بحران: احتیاط در مذاکره با شورشیان

 

در حالی که دولت آمریکا سرگرم بازبینی استراتژی خود در مورد افغانستان است، گروه بین المللی بحران خواستار آن شده که واشنگتن در زمینه گفتگو با شورشیان در افغانستان باید با احتیاط برخورد کند.

گزارش: استراتیژی اوباما در مورد تماس با تندروان

یک روزنامۀ ایالات متحده گزارش میدهد که استراتیژی جدید براک اوباما، رئیس جمهور تندروان را ترغیب میکند تا از طالبان و سازمان القاعده دور شوند.

روزنامۀ نیویارک تایمز بروز جمعه گزارش داد که این پیشنهاد بخشی از پلان جدید براک اوباما در قبال ارزیابی مشی ایالات متحده در منطقه بود.

روزنامه گزارش میدهد که حکومت اوباما همچنان در نظر دارد کمک نظامی و مالی را به پاکستان افزایش دهد، اگرچه بقول مقامات حکومت در مورد مقدار آن هنوز گفت و شنود جریان دارد. 

 

در ادامه ی مقاله: گزارش: استراتیژی اوباما

فروپاشی اقتصاد رژیم صهیونیستی

«حمله به نوار غزه و طولانی شدن این حملات، هزینه هایی را به اسرائیل تحمیل می کند که تهدیدی برای آینده اقتصادی اسرائیل است. این هزینه ها در شرایطی که اسرائیل به شدت تحت تاثیر بحران اقتصادی جهانی، با مشکلات مالی روبه روست، عاقبت زمینه را برای سقوط چارچوب اقتصادی اسرائیل فراهم خواهد کرد.»
بخشی از اعترافات مهم روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در جریان جنگ ۲۲ روزه غزه است که پس از گذشت بیش از یک ماه از پایان جنگ و شکست رژیم صهیونیستی، عینیت یافته و سبب شده تا اقتصاد اسرائیل که طی سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ میلادی رشدی سالانه ۵ درصدی را تجربه می کرد، شاخص رشد اقتصادی ۴.۱ درصدی در سال ۲۰۰۸ را شاهد باشد.
 

 

در ادامه ی مقاله: فروپاشی اقتصاد رژیم صهیونیستی

نابودی اسناد نقض حقوق بشر توسط سیا

سیا 92 نوار ویدئویی بازجویی متهمان به تروریسم را از بین برد
به گزارش سایت خبری آمریکا نگاه نو:یک منبع قضایی آمریکا اعلام کرد که سازمان جاسوسی آمریکا "سیا " 92 نوار ویدئویی بازجویی‌های متهمان به تروریسم را از بین برده‌است. 

 

در ادامه ی مقاله: نابودی اسناد نقض حقوق بشر توسط سیا

به زودی 1500 مورد شکایت علیه صهیونیست

رئیس مرکز مطالعاتی «خاور جدید» بیروت بر تلاش تمام حقوقدانان و سیاستمداران برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت : یک هزار و 500 فقره شکایت و دادخواست به زودی در مناطق مختلف جهان علیه سران سیاسی و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی ارائه خواهد شد. 

 

 

در ادامه ی مقاله: به زودی 1500 مورد شکایت علیه صهیونیست

پیش دستی روسیه برای دور نگاهداشتن ایران از افغانستان

ا صدور اجازه حمل کالا و سوخت مورد نیاز نیروهای ناتو از خاک روسیه به افغانستان، در آستانه ی تشکیل اجلاس ناتو در بروکسل، مسکو حرکت سیاسی تازه‌ای را آغاز کرد که یکی از هدف‌های عمده ی آن پیشگیری از گشودن «کریدور سوم» از مسیر شرقی ایران به افغانستان است.
دولت اوباما با نگرش تازه به امنیت منطقه، اولویت جنگ در عراق را کاهش داده و توجه بیشتر را به امنیت افغانستان معطوف کرده است. در این تغییر اولویت، امریکا خواستار افزایش قدرت مقابله نظامی با طالبان و همچنین مشارکت بیشتر کشورهای عضو ناتو در جنگ است.
طبیعتا افزایش عملیات نظامی در افغانستان، افزایش تدارکات نظامی را نیز اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. حال آن که محدودیت‌های تدارکاتی ناتو، به دلیل افزایش عملیات تروریستی در درون پاکستان، طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.
مسیر اصلی تامین کالاهای مورد نیاز ناتو راه خیبر است که بندر کراچی را به ایالت سرحد در جنوب شرقی پاکستان، وآن گاه با عبور از گذرگاه مرزی تورخم در جنوب افغانستان، به کابل وصل می‌کند. با تشدید حملات جوانان پاکستانی و گروه‌های طالبان به کاروان‌های حامل کالای ناتو به خصوص در اطراف پشاور، این مسیر اینک از سوی پاکستان مسدود شده است.


در ادامه مقاله: ًًُُ پیش دستی روسیه برای دور نگاهداشتن ایران از افغانستان

عوامل جغرافیایی و تاریخی،روابط خارجی افغانستان

کارزار سیاسی
سرزمین کنونی افغانستان بمثابه بخشی از آریانای بزرگ و خراسان تاریخی از لحاظ موقعیت جغرافیایی و جیوپولیتیک خود در یکی از مهمترین چارراههای تبادله فرهنگ، بازرگانی، بستر مهاجرتهای گسترده مردمان آسیای مرکزی، تهاجمات و جهانگشایی ها از اهمیت به سزایی برخودار است. ساختار جیوفزیکی این سرزمین در گرهگاه مسیرهای تجارتی کاروانهای ابریشم با توجه به موقعیت کوههای صعب العبور تیانشان و همالیا در شرق کوتاهترین راه توصل بین آسیای میانه تا نیم قاره هندوستان، سرزمین حوزه مدیترانه و ایران با چین، و کشورهای جنوبشرق آسیا را بوجود آورده است.
 
درک و تحلیل واقعی این موقعیت میتواند به همگرایی و تساند دوستانه کشورهای منطقه کمک به سزایی نماید. 

 

در ادامه مقاله: عوامل جغرافیایی و تاریخی،روابط خارجی افغانستان

توافق ایالات متحده، افغانستان و پاکستان در مورد مذاکرات منظم سه

لری کلنتن، وزیر خارجۀ ایالات متحده میگوید ایالات متحده، افغانستان و پاکستان موافقه نموده اند تا در مورد استراتیژی مبارزه با تهدید دهشت افگنی و اسلامیست های افراطی در جنوب آسیا مذاکرات منظم را دایر نمایند.

Foreign Minister Rangeen Dadfar Spanta during his exclusive interview at VOA headquarters in Washington
دادفر رنگین سپنتا، وزیر خارجۀ افغانستان

کلنتن بروز پنجشنبه بعد از مذاکرات در واشنگتن با رنگین دادفر سپنتا و شاه محمود قریشی، وزرای خارجۀ افغانستان و پاکستان این موضوع را اعلام کرد.  او گفت در حال حاضر مذاکرات آینده برای اواخر اپریل و یا اوائل ماۀ می در نظر گرفته شده است.

کلنتن، وزیر خارجه گفت هدف اساسی آنها تبادل افکار روی موضوعات استراتیژیک، برآورده شد.

در عین زمان، یک کمیتۀ متخصصین که بروز پنجشنبه در محضر کمیتۀ قوای مسلح مجلس سنای کانگرس گواهی دادند تغیر  در مشی ایالات متحده بارابطه به افغانستان و پاکستان را تقاضا نمودند.

در ادامه مقاله: توافق ایالات متحده، افغانستان و پاکستان

اقتصاد جهانی، افغانستان و بحران اقتصادی در سال 2009

تحقیقات انجام شده در مورد بحران مالی 2008 توسط مراکز تحقیقاتی مانند دانشگاه کمبریج، صندوق بین المللی پول و مرکز مشاوره مالی و سرمایه گذاری بینش جهانی نشان می دهد که مشکلات اقتصادی جهان در سال روان میلادی نیز ادامه خواهد داشت. در این پژوهش ها میزان رشد توسط صندوق بین المللی پول خوش بینانه و توسط مرکز بینش جهانی بدبینانه برآورد شده است. بر عکس، پیش بینی های دانشگاه کمبریج میان این دو بررسی ها قرار دارد.
جدول شماره (1) روند عملکرد تحولات و پیش بینی های نرخ رشد اقتصادی مناطق عمده ی اقتصادی را براساس آخرین آمار منتشرشده توسط مرکز بینش جهانی نشان می دهد. با توجه به آمار منتشر شده، نرخ رشد اقتصادی از سال 2007 روند کاهشی خود را آغاز نمود و در سال 2008 دچار کاهش شدیدی در نرخ رشد اقتصادی شد و احتمالا تا سال 2010 نیز بهبود نخواهد یافت.


در ادامه مقاله: اقتصاد جهانی، افغانستان و بحران اقتصادی در سال 2009

آیا به تغییر استراتژی امیدی هست؟

 هرچند ضرورت تغییر استراتژی در نبرد برضد تروریزم و حتا اعتراف به ناکارآیی برنامه های مورد اجرا در این مورد، بارها مورد تاکید و تایید نیروهای خارجی مستقر در افغانستان قرار گرفته بود و وعده ی این تغییر نیز در اظهارهای مقام های ذی ربط اعلام شده بود،  اما فقط در این اواخر و پس از روی کار آمدن آقای اوباما در امریکا نشانه هایی از عزم جدی برای تنظیم یک استراتژی کارا را می توان مشاهده کرد.  به نقل از خبرگزاری ها، ناظران کنگرس امریکا نیز از» فقدان یک برنامه ی همه جانبه» در زمینه ی مبارزه علیه افراطی های مناطق قبایلی در سرحد آزاد سخن می گویند.

 

 

در ادامه مقاله: آیا به تغییر استراتژی امیدی هست؟