اوج‌ گیری تامین مالی برای ایران

روزنامه آرمان- نوشین ایزدپناه: این روز‌ها شاهد حصول دستاورد‌های برجام در حوزه بانکی هستیم. اولین قرارداد تامین اعتبار بانکی پسابرجام ایران به ارزش یک‌میلیارد یورو روز پنجشنبه بین اوبربانک اتریش با 14 بانک ایرانی به امضا رسید. همچنین سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و آژانس اعتبار صادرات دانمارک در زمینه همکاری‌های مالی در اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی در ایران سند همکاری امضا کردند.
 
طی روزهای گذشته شبکه بانکی مذاکرات گسترده‌ای در رابطه با تامین مالی خارجی با بانک‌هایی از آسیا و اروپا داشت و در نتیجه آن قراردادهایی با ارقام کلان منعقد شد که قابل توجه است. گرچه مذاکرات در رابطه با توسعه روابط بانکی از سال ۱۳۹۲ به بعد و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران رنگ دیگری به خود گرفته و به‌طور مقدماتی آغاز شده بود، اما بعد از اجرایی شدن برجام در پایان سال ۱۳۹۴ که لغو تحریم‌های بانکی را با خود به همراه داشت، به‌طور جدی‌تری در دستور کار قرار گرفت.
 
بر این اساس بانک‌های زیادی از سراسر دنیا برای ایجاد روابط با بانک‌های ایرانی و بانک مرکزی وارد مذاکره شدند، هر چند که همچنان انتظارات شبکه بانکی از برجام به‌طور کامل برآورده نشده و ملاحظاتی از جمله هراس از واکنش‌های آمریکا موجب عقب نشینی برخی بانک‌های بزرگ خارجی برای برقراری ارتباط با بانک‌های ایرانی بوده است. با این حال طی مدت گذشته بانک‌هایی از سوئیس، انگلیس، ایتالیا، اتریش، ژاپن، کره‌جنوبی، قزاقستان و... مذاکرات و توافق‌هایی در زمینه‌های مختلف با بانک مرکزی و شبکه بانکی ایران داشته و در این بین روابط کارگزاری به‌طور قابل توجهی نسبت به زمان تحریم افزایش یافته است.
 
تفاهم ۱۵‌میلیارد یورویی با بانک توسعه چین
 
چندی پیش هیاتی از بانک مرکزی و به سرپرستی ولی‌ا... سیف، رئیس کل بانک مرکزی به چین سفر کردند و با بانک «توسعه» چین یادداشت تفاهمی معادل ۱۵‌میلیارد یورو با موضوع ارائه تسهیلات تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی امضا کردند. این یادداشت تفاهم، علاوه بر تبیین چارچوب همکاری میان بانک‌های ایرانی و چینی، مبنایی برای روابط بلندمدت با بانک توسعه چین در زمینه‌های فنی، عملیاتی و آموزش نیروی انسانی خواهد بود. در این دیدار مسائل دیگری همچون تسویه پولی و استفاده از ارزهای محلی در روابط میان دو کشور نیز مورد توجه بود. در جریان سفر هیات ایرانی به چین یک قرارداد ۱۰‌میلیارد دلاری بین پنج بانک ایرانی با شرکت «سیتیک تراست» چین منعقد شد. این قرارداد به ارزهای «یوان» و «یورو» بین بانک‌های توسعه صادرات، صنعت و معدن، رفاه، پارسیان و پاسارگاد با شرکت «سیتیک تراست» چین است.
 
امضای قرارداد با «اوبر بانک» اتریش
 
قرارداد یک‌میلیارد یورویی بین ۱۴ بانک ایرانی با «اوبر بانک» اتریش با حضور معاون ارزی بانک مرکزی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی منعقد شد. در جریان سفر معاون ارزی بانک مرکزی و هیات بانکی ایران به اتریش، قرارداد تامین مالی معادل یک‌میلیارد یورو بین بانک‌های کارآفرین، سامان، پاسارگاد، رفاه کارگران، ملت، تجارت، ملی ایران، صنعت و معدن، اقتصاد نوین، سپه، توسعه صادرات، خاورمیانه، کشاورزی و پارسیان با «اوبر بانک» اتریش امضا شد. محمد خزاعی در این مراسم تاکید کرد که این قرارداد به معنای ایجاد بدهی یک‌میلیارد یورویی در حال حاضر برای کشور نیست. «اوبر بانک» یک بانک منطقه‌ای در قلب اروپاست که در کشورهای همجوار اتریش نیز فعالیت دارد.
 
به موجب این قرارداد، منابع بانک اتریشی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ بخش خصوصی و دولتی که مجوزهای لازم را طی مراحل قانونی در داخل کشور اخذ کرده اند، تخصیص خواهد یافت. همچنین در این سفر، معاون ارزی بانک مرکزی با مدیر موسسه بیمه صادراتی اتریش (اوکابه) و مدیران برخی از بانک‌های بزرگ این کشور دیدار و درباره گسترش روابط بانکی گفت‌وگو و رایزنی کرد.
 
اقتصاد ایران برای جهان جذابیت دارد
 
مدیر اوبربانک اتریش با تاکید بر جذابیت اقتصاد ایران برای اروپا و جهان گفت: امضای قرارداد خط اعتباری بانکی اوبربانک با ایران می‌تواند درها را برای قراردادهای مشابه با بانک‌ها و موسسات دیگر بگشاید. فرانتس گازلسبرگر گفت: امروز روز واقعا بزرگی در روابط دو کشور است، زیرا این اولین قرارداد مالی بین یک بانک اروپایی و‌جمهوری اسلامی ایران است که هر چند مذاکرات آن چندین ماه طول کشید، اما در نهایت به سرانجام خوبی برای دو طرف رسید. او افزود: این قرارداد امکان سرمایه‌گذاری و صادرات شرکت‌ها و صنایع اتریشی به‌ویژه در بخش‌های بهداشت، زیرساخت‌ها و سایر بخش‌ها را فراهم می‌کند و اگر زمانی در آینده برگردیم و به این روز نگاه کنیم، خواهیم دید که آغازگر تعمیق بیشتر روابط دو کشور بوده است.
 
مدیر اوبربانک افزود: اقتصاد ایران نه تنها برای اتریش و اروپا بلکه برای کل جهان بسیار جذاب است، زیرا ایران نسل جوانی دارد و از این رو فرصت‌های بزرگی وجود دارد و باید شرایط برد- برد برای ایران و شرکت‌های جهان وجود داشته باشد، اما در عین حال نباید جنبه سیاسی را هم فراموش کنیم.
 
دانمارکی‌ها پای همکاری با ایران آمدند
 
محمد خزاعی با اشاره به توانمندی‌های فنی دانمارک در حوزه‌های مختلف،‌ علاقه‌مندی بخش‌های دولتی و خصوصی ایران برای همکاری با دانمارک در بخش‌های گوناگون از قبیل مدیریت منابع آب، انرژی‌های نو، تکنولوژی‌های محیط‌زیستی و نظایر آن را اعلام کرد. در پایان این دیدار سند همکاری بین سازمان سرمایه‌گذاری کشورمان و EKF دانمارک امضا شد. ارزش این قرارداد 500 میلیون یورو است.

آب پاکی «ظریف» روی دست ترامپ

روزنامه آرمان نوشت: سخنرانی روزسه‌شنبه دونالد ترامپ علیه برجام و ایران پس‌لرزه‌های بسیاری به‌دنبال داشت.
 
نخست، بی‌توجهی اروپایی‌ها به سخنان ترامپ و سخیف‌خواندن سخنرانی او به نمایندگی از آمریکا، سپس، واکنش‌های گسترده داخلی و سخنرانی موثر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در صحن مجمع عمومی سازمان ملل، و مصاحبه وزیر امورخارجه با روزنامه نیویورک‌تایمز در واکنش به سخنرانی ترامپ، و در نهایت، نشست وزرای ایران و گروه 1+5 در شامگاه چهارشنبه که در آن بر ادامه مسیر برجام و ضرورت اجرای تعهدات تاکید شد.
 
به‌گفته حمید بعیدی‌نژاد، عضو مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای کشورمان، در دومین نشست برجامی اخیر که به ریاست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، برگزار شد، موگرینی خطاب به همه طرفین توافق، به‌ویژه آمریکا به‌عنوان مخالف برجام، گفت: اصلا نباید فکر کرد یک کشور به‌طور یکجانبه بتواند برجام را از میان بردارد. من به‌عنوان مسئول عالی روابط خارجی اتحادیه اروپا صریحا اعلام می‌کنم فارغ از هرگونه تصمیمی که آمریکا خواهد گرفت، اروپا متعهد است که برجام حفظ شود و اجرایش تداوم یابد.
 
از سوی دیگر، در حالی که سخنرانی ترامپ در روز سه‌شنبه علیه برجام مورد نقد همگان از جمله چهره‌های برجسته حزب دموکرات مانند برنی سندرز و هیلاری کلینتون قرار گرفت، وزیر امور خارجه کشورمان طی گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک‌تایمز، سخنرانی ترامپ علیه ایران و برجام را عجیب‌وغریب توصیف کرد و گفت: ایران درصورتی درباره تغییر این توافق صحبت خواهد کرد که تغییرات درباره تمام موضوعات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد. محمدجواد ظریف اظهار داشت: آیا شما (آمریکایی‌ها) حاضرید 10تن اورانیوم غنی‌شده ایران را بازگردانید؟ آنچه دولت آمریکا به‌معنای واقعی خواهان آن بود، این بود که امتیازاتی از ایران داشته باشد و به‌طور همزمان تلاش کند امتیازات بیشتری به دست آورد، اما واشنگتن یا دیگر طرف‌های توافق امتیازی ندهند. این موضع کاملا خلاف ماهیت هر توافقی است که از مذاکره حاصل می‌شود.
 
اجماع بر سر ادامه راه
 
شامگاه چهارشنبه به‌وقت محلی، وزیران خارجه ایران و 1+5 در نیویورک پشت درهای بسته به‌مدت یک‌ساعت‌ونیم گفت‌وگو کردند. این نشست دومین نشست برجامی در سطح وزیران خارجه بود. دومین نشست برجامی وزرای ایران و 1+5 در شرایطی برگزار شد که یک روز قبل از آن ترامپ برجام را مایه شرمساری خواند. این در حالی بود که به‌گفته ظریف در این نشست همه طرفین توافق هسته‌ای بر ضرروت ادامه راه برجام و اجرای تعهدات تاکید کردند. وزیر امورخارجه کشورمان پس از این در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: جلسه مشخصی بود که در آن تاکید شد نگرش‌ها درباره برجام مبتنی بر رویکردی همه‌جانبه و چند‌جانبه است نه یکجانبه و یک قطعنامه شورای امنیت نیز آن را مورد تاکید قرار داده است. محمدجواد ظریف در ادامه گفت: در این جلسه موارد نقض مواد ۲۶، ۲۸ و 29 برجام و کوتاهی آمریکا در اجرای تعهداتش را که از ابتدای امر شاهد آن هستیم، مطرح کردیم و همه کشورها بر ضرورت اجرای تعهدات از سوی همه طرف‌ها تاکید کردند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه ایران اعتقاد داشت آمریکا تعهداتش را اجرا نکرده، لفاظی‌هایی که توسط آمریکا صورت می‌گیرد و به‌ویژه سخنرانی بسیار سخیفی که توسط رئیس‌جمهور آمریکا انجام شد، نشان‌دهنده دور بودن آمریکا از واقعیات دنیاست. ظریف با بیان اینکه این جلسه غیررسمی بود و این طور نبود که در انتها تصمیم‌گیری خاصی انجام شود، تاکید کرد: این جلسه برای نشان‌دادن اجماع تمامی اعضای1+5 در رعایت برجام بود.
 
روز پنجشنبه ظریف در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به نشست اخیر گفت از اینکه تمام حاضران جز یک نفر (نماینده آمریکا) گفتند که توافق هسته‌ای خوب است، امیدوار شده است. به‌نوشته نیویورک‌تایمز، واضح است که اشاره وزیر امورخارجه ایران به رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش بوده است. شایان ذکر است که وزیرخارجه کشورمان عصر روز چهارشنبه با همتایان استرالیایی و کانادایی خود و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرد و طرفین در این دیدارها درباره برجام و روابط دو‌جانبه به گفت‌وگو پرداختند.
 
اطمینان از توافق
 
در این میان، حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در کانال تلگرامی خود محورهای اصلی جمع‌‌بندی نشست وزیران کشورهای1+5 را تشریح کرد. بعیدی‌نژاد نوشت: موگرینی که ریاست جلسه وزیران کشورهای1+5 را به‌عهده داشت، شامگاه چهارشنبه محورهای اصلی جمع‌بندی خود از جلسه را بدین صورت اعلام نمود. 1-در این جلسه همه پذیرفتند که تا به‌حال همه اعضای برجام تعهدات خود را به‌طور کامل اجرا کرده‌اند. در خصوص اجرای تعهدات هسته‌ای، آژانس انرژی اتمی تا به‌حال هشت بار اجرای کامل برجام توسط ایران را تایید کرده است که آخرین آن حدود ده‌روز پیش بوده است.
 
هیچ‌نقضی در اجرای برجام صورت نگرفته است. 2- دامنه شمول برجام بحث هسته‌ای ایران است. مباحث دیگری مطرح می‌شوند که اینها خارج از شمول برجام است و ربطی به آن ندارد و لازم است در جای مناسب خود مورد بحث قرار گیرند. مثلا مخفی نیست که آمریکا مشغول ارزیابی سیاست‌های خود در مورد ایران است، این بحث خارج از چارچوب برجام صورت گرفت و نتایج آن ربطی به برجام ندارد. 3- برجام به‌خوبی عمل کرده و خوب هم نتیجه داده است. در شرایطی که در سطح بین‌المللی با بحران‌های بزرگی از جمله بحران هسته‌ای روبه‌رو هستیم، ازمیان‌بردن برجام قابل پذیرش نیست. 4- برجام توافقی دوجانبه و یا توافقی که حتی 6یا ٧ عضو داشته باشد، نیست. برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است و لذا همه اعضای سازمان ملل متعهد به اجرای کامل آن هستند.
 
5-ما نمی‌توانیم بحثی در خصوص تغییر برجام داشته باشیم و برجام نمی‌تواند مورد مذاکره مجدد قرار گیرد. تاکید می‌کنم که مباحثی که خارج از شمول برجام هستند، باید در جای خود مورد بحث قرار گیرند. مثلا فردا ما در مورد سوریه نشستی داریم که ایران هم در آن شرکت می‌کند. برجام با اجرای خود جلو یک بحران هسته‌ای و یک درگیری نظامی احتمالی را گرفت و هیچ‌گاه نباید این را فراموش کنیم. چرا وقتی که توافقی دارد به‌خوبی کار می‌کند و نتیجه می‌دهد، آن را تغییر دهیم؟ 6- هیچ‌کس جز آژانس نباید در خصوص پایبندی ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای خود قضاوت نماید.
 
به‌نظر آژانس نیز برجام به‌خوبی در حال اجراست. 7- مذاکره برجام مجموعا ۱۲سال به‌طول انجامیده و هر کلمه آن از عنوان تا متن و پیوست‌های آن به‌دقت مورد مذاکره قرار گرفته است. در خود برجام نیز سازوکاری برای حل‌وفصل شکایت اعضا از اجرای برجام وجود دارد. لذا اصلا نباید فکر کرد که یک کشور به‌طور یکجانبه بتواند برجام را از میان بردارد. من به‌عنوان مسئول عالی روابط خارجی اتحادیه اروپا صریحا اعلام می‌کنم که (فارغ از هر گونه تصمیمی که آمریکا خواهد گرفت) اروپا متعهد است که برجام حفظ شود و اجرایش تداوم یابد.

تعداد سالمندان کشور به 7.5 میلیون نفر می‌رسد

خبرگزاری مهر: مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی گفت: ۷.۵ میلیون سالمند در کشور هستند که حدود ۱۵۰هزار نفر از آنها تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.
 
زهرا نوع پرست مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی در نشست خبری ماه جهانی آلزایمر اظهار کرد: در کشور ما از سال ۸۰ تا ۹۵، بیماری آلزایمر از ۸.۲ درصد به ۹.۳ درصد رسیده است. در انتهای نیمه اول قرن ۲۱ یعنی سال ۲۰۵۰ تخمین زده شده که بیماران آلزایمر ما به سه برابر میزان فعلی خواهند رسید.

وی افزود: ما در حال حاضر حدود ۷.۵ میلیون نفر سالمند در کشور داریم و کسانی که شرایط آنها وخیم است و نیاز به دریافت خدمات دارند، حدود ۱۵۰ هزار نفر هستند. این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته اند.

نوع دوست تصریح کرد: استانهایی که میانگین سنی بالایی دارند به ترتیب گیلان، تهران، اصفهان، سمنان و مازندران هستند و استانهای جوان ما هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان است. هرچه سن بیشتر شود بالطبع بیماریهای مربوط به سالمندی نیز بیشتر می شود.

مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی افزود: از جمله فعالیتهای سازمان بهزیستی نگهداری شبانه روزی از سالمندان است. ما حدود ۲۸۱ مرکز شبانه روزی سالمندان در کشور داریم. این مراکز کاملا غیردولتی هستند و سازمان بهزیستی به ازای هر فرد به این مراکز یارانه پرداخت می کند.

رتبه جهانی ایران در زیست فناوری

خبرگزاری مهر - میترا سعیدی کیا: دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری گفت: ایران در حوزه زیست‌فناوری در بین ۱۴ کشور برتر دنیا قرار دارد.
 
 دبیر ستاد زیست‌فناوری :ایران دارای رتبه ۱۴ دنیا در زیست فناوری است

دکتر مصطفی قانعی امروز در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه زیست‌فناوری ایران اظهار داشت: زیست‌فناوری از منظر اشتغال، اقتصاد، دانش و پیشرفت فناوری، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به طوری که ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل در این رشته وجود دارد.

وی با بیان اینکه این فارغ‌التحصیلان سرآمدان کشور محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر رتبه تولید علم در حوزه زیست‌فناوری ۱۴ است و این بدان‌معناست که ایران در حوزه زیست‌فناوری در بین ۱۴ کشور برتر دنیا قرار دارد.

قانعی افزود: این رتبه، رتبه علمی کشور از نظر تولید تحقیقات در حوزه زیست‌فناوری است؛ بنابراین ضروری است که این دانش به محصول تبدیل شود.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نزدیک به ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری فعالیت می‌کنند، گفت: البته تعداد زیادی از این شرکت‌ها در زمینه صادرات نیز نقشی پررنگی دارند و توانسته‌اند محصول خود را به سایر کشورها ارسال کنند.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات زیست‌فناوری نشان می‌دهد که ما وارد رقابت جهانی شده‌ایم، اظهار داشت: این حوزه حاشیه سود خوبی دارد، اگر خوب مدیریت شود، می‌توانیم ۱۰ درصد اشتغال و ۱۰ درصد GDP را با این حاشیه سود، توسط سرمایه‌گذاران خصوصی به دست آوریم.

قانعی با تأکید بر اینکه در این نمایشگاه زنجیره تجاری‌سازی را شکل داده‌ایم، تصریح کرد: بزرگترین توانمندی ما در زیست فناوری می‌تواند در حوزه کشاورزی باشد و معیشت مردم را تغییر دهد؛ همچنین حوزه انرژی در کشور با زیست‌فناوری می‌تواند متحول شود؛ به گونه‌ای که بتوانیم با تولید سوخت‌های زیستی، از وابستگی به کشورهای خارجی خارج شویم.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه ما در حوزه زیست‌فناوری در زمینه تولید داروها نیز به توانمندی‌هایی دست یافته‌ایم، گفت: قله زیست‌فناوری، دارو است که ما در تولید داروهایی بر پایه زیست‌فناوری موفق بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: دولت، ستاد زیست‌فناوری و همه و همه باید به نحوی تسهیلات را برای محققان و فناوران این حوزه فراهم آورند تا یک زنجیره سرمایه، نیروی انسانی و اشتغال به وجود آید و به نحوی به یکدیگر مرتبط باشند تا بتوانیم چهار سال آینده سهم اقتصاد دانش‌بنیان در این حوزه را محقق سازیم.

پایان منع ساخت و ساز در یک منطقه خاص تهران؟

روزنامه دنیای اقتصاد: موضع‌گیری جدید مدیریت شهری تهران درباره «آینده ساخت‌و‌ساز در منطقه 22»، از لغو یک طرفه ممنوعیت برج‌سازی در منطقه خاص پایتخت حکایت دارد.
 
شورای‌عالی شهرسازی سه سال پیش، در مواجهه با تراکم سنگین برج‌های مسکونی در کریدور هوای تازه در غرب پایتخت، در یک مصوبه، «توقف بلندمرتبه‌سازی در منطقه 22» را ابلاغ کرد. قرار بود ازسرگیری ساخت‌و‌ساز در این منطقه، به بعد از تهیه «طرح تفصیلی ویژه منطقه 22» و «ضوابط جامع بلندمرتبه‌سازی» موکول شود. به این ترتیب مناقشه ساختمانی در منطقه باد، ابعاد تازه‌ای پیدا کرد.

مناقشه اصلی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور و شهرداری تهران طی چهار سال گذشته، موضوع اولین اظهار‌نظر رسمی معاون جدید شهرسازی و معماری شهرداری تهران شد. مهدی حجت، معاون جدید شهرسازی شهرداری تهران که هفته گذشته با حکم شهردار تهران به این سمت منصوب شد، روز گذشته در اولین اظهار نظر رسمی خود که در قالب گفت‌وگویی با سایت اطلاع‌رسانی شهرداری تهران منتشر شده بود، موضع معاونت شهرسازی در خصوص «ماجرای سونامی برج‌سازی منطقه 22 و رابطه آن با آلودگی هوا» را اعلام کرد. اثبات اثرگذاری مخرب برج‌سازی منطقه 22 بر جریان هوای تازه ورودی به پایتخت در کریدور هوایی باد، موضوعی است که طی چهار سال گذشته به یکی از محورهای اصلی مناقشات شهرداری و شورای‌عالی شهرسازی تبدیل شده بود. اما محتوای این گفت‌وگو نوعی فراموشی در دیدگاه مدیریت تازه شهری نسبت به مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور در تاریخ 6 آبان ماه سال 93 را القا و در عین حال شائبه لغو ممنوعیت ساخت‌وساز در منطقه 22 را تقویت می‌کند.

مهدی حجت دیروز در قالب مصاحبه با سایت تهران سما به اظهارنظر در خصوص دو جنبه ساخت‌وسازهای منطقه 22 پرداخته است.

او در بخشی از صحبت‌های خود در مورد اثبات یا رد اثر‌گذاری ساخت‌وسازهای منطقه 22 بر جریان هوای تازه به درون محدوده شهری تهران اشاره کرد و گفت: در این خصوص کارشناسان دو نظر متفاوت ارائه می‌دهند. گروهی بر تاثیرگذاری روند ساخت‌وسازهای منطقه 22 بر جریان هوای تازه صحه می‌گذارند و عده‌ای دیگر در مخالفت با این موضوع مطالعاتی را انجام داده‌اند اما هنوز نتیجه دقیقی در مورد صحت موارد مطرح شده در دسترس نیست، بنابراین باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت ایجاد مزاحمت برای زندگی شهروندان، شهرداری اقدامات لازم را انجام دهد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در بخش دوم صحبت‌های خود به روند ساخت‌وسازها در منطقه 22 اشاره کرد و افزود: ساخت وساز در منطقه 22 با روال گذشته تکرار می‌شود به این معنا که در حال حاضر در روند ساخت‌وساز منطقه 22 نه توقفی ایجاد شده و نه سرعت احداث ساختمان تسریع شده است. او همچنین تاکید کرد: هنوز در ساخت‌وسازهای غرب تهران به امر بدیهی و حقیقی دست پیدا نکرده‌ایم که به اتکای آن اعلام کنیم ساخت‌وساز در منطقه 22 متوقف یا دنبال شود.
  ادامه مطلب ...