اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

دید گاه ها و نظریات در ارتباط آینده افغانستان

 مصاحبه با محترمه فوزیه کوفی عضو ولسی جرگه

س: بسم الله الرحمن الرحیم 
اولا تشکر میکنیم ازشما که وقت تانرا در اختیار ما قرار دادید،  ثانیا همانطوریکه قبلا برای شما معلومات داده شد، ما دیدگاه ها و نظریات را در ارتباط آینده افغانستان جمع آوری میکنیم و غرض از زحمت دادن شما هم همین است، به امید اینکه این نظریات بتواند رهگشایی برای رفع مشکلات و گرفتاری های افغانستان گردد.
اولین سوال خودرا به این شکل مطرح میکنیم که چرا باوجودیکه 37 کشور دنیا با نیروهای مسلح خودشان از افغانستان پشتیبانی می کنند و یک تعداد از کشور های دیگری هم هستند که پشتیبانی اقتصادی و سیاسی دارند از افغانستان، با آنهم روز بروز وضعیت امنیتی در افغانستان خراب می شود، اوضاع رو به وخامت می رود و می بینیم که سرحد انفجارات و ناامنی ها بداخل کابل کشانده شده است، چرا؟ شما وضعیت فعلی را و در صورتیکه ادامه پیدا کند چگونه ارزیابی می کنید؟
ج: بسم الله الرحمن الرحیم
تشکر از شما و مجله خوب شما و خوش آمدید خدمت شما.
قبل از اینکه مشخصا به سوال شما بیائیم، عواملی که چرا وضعیت رو به وخامت است اگر ارزیابی شود بهتر است
.

 

 

 

ادامه مطلب ...

نمایش آیه‌های شیطانی؛ برای تحریک یا تفاهم؟

تئاتر "هانس اوتو" در پتسدام (نزدیک برلین پایتخت آلمان) اقتباسی از رمان "آیه‌های شیطانی" اثر معروف سلمان رشدی را روی صحنه برده است. اولین اجرای نمایش در ۳۰ مارس همراه با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. مأموران پلیس، از بیم حمله اسلام‌گرایان افراطی، ساختمان تئاتر را در محاصره داشتند.دست اندرکاران تئاتر اقدام خود را نمودی از "آزادی بیان" و گامی در "گفتگوی ادیان" دانستند. برخی از رسانه های گروهی دوازده بازیگر اثر را "شجاع تر ین هنرمندان معاصر" نامیدند. اما هیچ رویداد غیرمنتظره ای پیش نیامد و تئاتر در آرامش اجرا شد. بهمن نیرومند یک نویسنده ایرانی مقیم آلمان است که کتاب های زیادی منتشر کرده و برای بسیاری از ایرانیان اروپا چهره ای شناخته شده است. آقای نیرومند این تئاتر را دیده و به آن اعتراض کرده و گفته است که این نمایش به همزیستی مسلمانان و مسیحی ها در اروپا آسیب می زند و دین اسلام را که یک میلیارد پیرو دارد به خشونت و آدمکشی خلاصه کرده است. نظرات آقای نیرومند در رسانه های گروهی آلمان انعکاس وسیع یافت. او نظرات خود را درباره این نمایش در میان می گذارد.

در ادامه مقاله: نمایش آیه‌های شیطانی؛ برای تحریک یا تفاهم؟

نیاز امریکا به ایران

ساده ترین و نخستین برداشت از گزارش ژنرال پترائوس فرمانده نیروهای امریکا و رایان کروکر سفیر آن کشور در عراق، نشان دهنده شکست استراتژی حمله امریکا به عراق است.

تصمیم گیری براساس این گزارش نیز تایید این نکته است که ماندن یا خارج شدن نیروهای امریکا از هر سو باعث باخت سیاست امریکا در منطقه خواهد شد. گزارش پترائوس و کروکر که به نوعی موضع مخالفان جنگ را در امریکا قوت بخشید و افکار عمومی را متوجه بی حاصل بودن آن کرد، از آن جهت جرج بوش را واداشت تاریخ خروج نظامیان را از عراق به عقب بیندازد که تا پایان ریاست جمهوری خود بتواند این جنگ را به نوعی اداره کند و تصمیم خروج را که مترادف با واژه شکست است، بر عهده رئیس جمهور آینده امریکا بگذارد.

 

در ادامه مقاله:نیاز امریکا به ایران