اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

فهم نادرست از اسلام مشکل اساسی نزدیکی امریکا و جهان اسلام است

شرکت‌کنندگان در همایش بین‌المللی "امریکا و جهان اسلام" با اشاره به اینکه خشونت و فهم نادرست از اسلام از مهمترین عوامل تهدید کننده تقریب اسلام و امریکا هستند، گفتند: احترام و قبول دیگری در روابط میان غرب و جهان اسلام بسیار تأثیرگذار است.

به نقل از الرایه، در پنجمین همایش بین‌المللی "امریکا و جهان اسلام "مادلین اولبرایت وزیر خارجه سابق امریکا با اشاره به مسئله خشونت و ترور که از مهمترین عوامل تهدید کننده تقریب اسلام و امریکا است، تصریح کرد: کشورهای غربی درباره اسلام احساس خطر می‌کنند درحالی‌که هیچ ارتباطی میان اسلام و ترور وجود ندارد...

 

 

در ادامه مقاله: فهم نادرست از اسلام مشکل اساسی نزدیکی امریکا و جهان اسلام است

مشکل افغانستان و پاکستان ساده اما مزمن

آقای هالبروک، فرستاده‌ی ویژه باراک اوباما، در امور افغانستان و پاکستان، به پاکستان سفر کرد و قرار است به افغانستان و هندوستان نیز سفر نماید. از آن‌جایی که مشکلات افغانستان نمی‌تواند بدون درنظرگیری پاکستان حل شود، سفر آقای هالبرویک، به نظر تحلیل‌گران از اهمیت بالای برخوردار است.
کارشناسان سیاسی کشور می گویند مهم ترین مساله تامین امنیت در دوکشور است. به نظر برخی‌ها هالبروک در امور جنوب آسیا آدم مجربی است و سال‌ها در این مناطق به عنوان مامور کار کرده است، ولی به نظر می رسد آن‌گونه که در واشنگتن گفته شده، اول باید به سخنان حکومت های افغانستان و پاکستان گوش دهد، بعد تصمیم بگیرد. مساله‌ این‌جا است که مشکلات و اختلافات میان افغانستان و پاکستان حتا از زمان تشکیل کشوری بنام پاکستان ادامه دارد و دارای ابعاد گوناگون است. 
 

در ادامه مقاله: مشکل افغانستان و پاکستان ساده اما مزمن

مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد

یک استراتژی جامع و فراگیر جدید برای افغانستان باید در جلسه ی سران ناتو در ماه اپریل سال روان مورد توافق قرار گیرد. این مطلب را مشاور امنیت ملی رییس جمهور امریکا، جنرال جیمز جونز روز گذشته  به یک روزنامه آلمانی بیان کرده است.

جنرال جیمز جونز، که بعد از ظهر روز شنبه در نشست امنیتی مونشن نیز سخنرانی کرد، به این روزنامه آلمانی گفته است که مشکل افغانستان تنها با مسایل نظامی قابل حل نیست.

او گفته است که «همه چیز ویران نشده است، اما شرایط چندان هم خوب نیست».
او اضافه کرد که « ما به راه حل های دیگری به غیر از راه حل نظامی نیاز داریم». به نظر آقای جیمز جونز، سیستم قضایی افغانستان هنوز اصلاح نشده است و پولیس افغانستان نیز به صورت کامل آموزش ندیده است. روزنامه آلمانی که از آقای جیمز نقل قول کرده است، هم چنین نوشته است که یک استراتژی جامع و جدید باید برای افغانستان در جلسه سران ناتو در ماه اپریل سال روان تهیه شود.


در ادامه مقاله: مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد