اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

سقراط (پدر علم فلسفه )

سقراط (حدود سالهای ۳۹۹ ـ ۴۷۰ ق . م)، با نحوه تدریس سوفسطائیان مخالفت کرد. سوفسطائیان، به شاگردان خود می‌آموختند که چگونه در مباحثات، به سوالات مختلف جوابهای زیرکانه‌ای بدهند. سقراط شاگردانش را تشویق می‌کرد تا در دنیای اطراف خود، جستجو کرده و مطابق با ندای وجدان خود زندگی کنند، حتی اگر این کار، آنها را در جهت مخالف با حکام کشور قرار دهد. 

ادامه مطلب ...

اوباما سیاستی تازه را در ارتباط با ایران وعده داد

باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب آمریکا، می گوید ایران یکی از بزرگ ترین چالش های دولت وی خواهد بود.

آقای اوباما در جریان مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا گفت دولت وی سیاست جدیدی با مسئله ایران خواهد داشت.

باراک اوباما گفت که او از سیاست جورج بوش در قبال ایران فاصله خواهد گرفت و در صدد به کارگیری رویه ای به مراتب فراگیرتی با دولت ایران برخواهد آمد. 

 

در ادامه مقاله: اوباما سیاستی تازه را در ارتباط با ایران وعده داد

اوباما: برای حل بن بست خاورمیانه فورا وارد عمل می شوم

در حالی که بنا بر گزارش ها پیشروی نیروهای اسرائیلی در عمق نوار غزه ادامه دارد، باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفته است که بلافاصله پس از آغاز کارش برای حل بن بست روند صلح خاورمیانه دست به کار می شود.

او در یک مصاحبه تلویزیونی در آمریکا گفت هیئت ویژه ای را مسئول رسیدگی به مناقشه خاور میانه خواهد کرد و تلاش می کند قبل از تاریخ 20 ژانویه که تاریخ شروع دوره ریاست جمهوری اوست، اعضای این تیم تکمیل شده باشد تا بهترین افراد ممکن برای رسیدگی سریع به روند صلح خاورمیانه دست به کار شوند.  

در ادامه مقاله: برای حل بن بست خاورمیانه فورا وارد عمل می شوم

سال 2025 در چشم‌انداز سازمان CIA آمریکا

در سال‌هاى آینده شاهد تغییر و تحولات جهانى خواهیم بود که هم‌زمان با رشد چالش‌هاى ژئوپلتیکى در جهان است و این امر منجر به تحقق رویدادهاى کلیدى در جهان خواهد شد که پیش‌بینى آن در سایه سرعت بالاى این تغییر و تحولات بسیار دشوار گشته است. به نظر مى‌رسد که نظام‌هاى غربى در ابعاد اقتصادى و سرمایه‌دارى و لیبرالى و دموکراتیک آن بخصوص جنبه‌هاى لائیک رونق خود را در این مدت از دست بدهد و ممکن است در دو دهه آینده به تکنولوژى جانشین نفت دست یافته شده و بدین ترتیب بتوان مشکل کم آبى و نبود غذاى کافى حل شود. به احتمال زیاد دو دهه آینده شاهد رویدادهاى کلیدى در جهان خواهد بود.

قدرت‌هاى روبه رشدى همانند چین و هند در سطح بین‌المللى مى‌توانند جان میلیون‌ها انسان را از فقر نجات دهند، ولى جریان ثروت‌ها دیگر از شرق به غرب نبوده و نقش کشورها با کنترل تکنولوژیک و الکترونیک بر همه چیز افزایش خواهد یافت. به دنبال بحران مالى سراسرى سال 2008 به نظر مى‌رسد که خیلى از کشورها ترجیح بدهند که دولت‌ها نقش بیشترى در کنترل اقتصاد داشته باشند. در این راستا برخى دولت‌هاى غیر دموکراتیک مانند چین و روسیه و برخى کشورهاى خاورمیانه نیز به ثروت‌هایى دست خواهند یافت و برخى از آنها بعنوان قدرت‌هاى اقتصادى مطرح خواهند شد و مرزهاى بین بخش‌هاى خصوصى و بخش‌هاى دولتى در اقتصاد خیلى از دولت‌ها دچار آشفتگى خواهد شد و سرمایه‌دارى دولتى نیز نقش بیشترى در اقتصاد این کشورها برعهده خواهد گرفت. البته کشورهایى مانند کره جنوبى، تایوان و سنگاپور نیز قبلا از این نظام اقتصادى پیروى مى‌کردند، ولى پیروى کشورهایى مانند روسیه و چین از این نظام اقتصادى تاثیرات بین‌المللى بیشترى خواهد داشت.  

 

در ادامه مقاله: سال 2025 در چشم‌انداز سازمان CIA آمریکا