اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

سیاستهای آمریکا در خصوص افغانستان تغییر می کند

در حمله ای انتحاری به نیروهای آمریکایی در شرق افغانستان یک سرباز آمریکایی کشته شده است.

به این ترتیب، شمار کشته شدگان آمریکایی در سال جاری به 150 نفر رسیده است که از هنگام آغاز جنگ در افغانستان در سال 2001 پرتلفات ترین سال برای آمریکایی ها بوده است.

کشته شدن نیروهای آمریکایی در افغانستان در ماه های اخیر نشان می دهد که آمریکایی ها نسبت به عراق، تلفات بیشتری در افغانستان داده اند.

در عین حال در آمریکا چنین به نظر می رسد که عملیات آمریکا در افغانستان موفقیت کمتری نسبت به قبل داشته است.

 

 

در ادامه مقاله: سیاستهای آمریکا در خصوص افغانستان تغییر می کند

خط مشی براک اوباما، ریس جمهور منتخب، در قبال افغانستان

مقاله کرین دی یانگ از روزنامه واشنگتن پوست، در رابطه با خط مشی جدید براک اوباما، 

 رئیس جمهور منتخب ایالات متحده در قبال افغانستان.

در مطلب، از مشاور امنیت ملی اوباما نقل شده است که حکومت در حال تشکیل براک اوباما، 

 در نظر دارد یک ستراتیژی منطقوی را برای جنگ افغانستان ایجاد نماید که در آن مذاکره با ایران و اعضای "قابل تلفیق" طالبان نیز شامل است.

آقای اوباما همچنان در نظر دارد تعهد ایالات متحده را بخاطر دستگیری اسامه بن لادن تجدید نماید. 

آقای اوباما  میگوید رئیس جمهور بش بیشترین توجه را به عراق معطوف ساخت و افغانستان را فراموش نمود. او میگوید هزاران عسکر اضافی را به افغانستان اعزام خواهد نمود. 

 

درادامه مقاله: خط مشی براک اوباما، ریس جمهور منتخب، در قبال افغانستان

اهمیت انتخابات آمریکا برای افغانها

از همان روزهای آغازین مبارزات انتخاباتی در آمریکا، افغانها نیز مانندخیلی از شهروندان کشورهای دیگر جهان روند مبارزات انتخاباتی را با دقت و جدیت دنبال می کردند و نتیجه این مبارزات برایشان مهم بود. 

[جان مک کین و اوباما

میزان بازتاب خبرهای مربوط به انتخابات آمریکا در رسانه های داخلی افغانستان، نشان می دهد که اکثریت فعالان سیاسی در افغانستان، به نتیجه انتخابات آمریکا چشم دوخته اند. 

ظرف هفت سال گذشته و به دنبال آنکه رژیم طالبان در اثر حملات نیروهای آمریکا و متحدانش ساقط شد، ایالات متحده آمریکا در افغانستان نقش مهمی داشته است.

 

در ادامه مقاله: اهمیت انتخابات آمریکا برای افغانها

ده چالش سیاست خارجی باراک اوباما

اوباما

باراک اوباما، رئیس جمهور منتخب آمریکا از بیست ژانویه سال آینده زمام امور را در این کشور به عهده می گیرد. او با چند مشکل اساسی و مهم در عرصه سیاست خارجی روبرو است. 

 

نقش آمریکا در جهان

یک نتیجه از انتخابات آمریکا این است که رای دهندگان آمریکایی خواهان تغییر عمده در سیاست خارجی دوران جورج بوش هستند. این تغییر ممکن است حرکت از یکجانبه گرایی به سمت و سوی سیاست چندجانبه گرایی و بیان کمتر این عبارت که آمریکا "تنها ابرقدرت جهان است" باشد. 

 

افغانستان

شاید بزرگ ترین چالش برای باراک اوباما، افغانستان باشد. اگر در عراق وضعیت رو به بهبود است در افغانستان اوضاع اینگونه نیست.

رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده داده که توجه خود را معطوف افغانستان کند.

او گفته است که دو تیپ زرهی دیگر را به افغانستان خواهد فرستاد. او همچنین متعهد شده که به سران القاعده مانند اسامه بن لادن، هر جا که باشند- فارغ از اینکه پاکستان موافقت کند یا نه- حمله کند.

بهبود وضعیت افغانستان همراه با بهبود عملکرد دولت افغانستان و تلاش برای در پیش گرفتن سیاست های موثر از سوی دولت پاکستان( که ثبات این کشور در مجموع خود یک معضل است) برای تضعیف طالبان و نیروهای القاعده مهم است. 

 

در ادامه مقاله:  ده چالش سیاست خارجی باراک اوباما

کاخ سفید برای نخستین رییس‌جمهور سیاه

تغییر، ما می توانیم باور کنیم. این مهمترین شعار انتخاباتی بارک اوبامای افریقای تبار بود که او را روانه کاخ سفید کرد. برای بسیاری ها باور کردن این مساله که اوباما بتواند به کاخ سفید راه پیدا کند، سخت و دشوار بود، زیرا به صورت سنتی اکثریت رای دهندگان امریکایی شهروندان مسنی اند که به طور سنتی جمهوری خواه و محافظه کار بوده اند. اما گویی جامعه امریکایی به یک نفس عمیق نیاز داشت و این نفس عمیق را جز جوانان آن کشور کسی دیگر نمی توانست رقم بزند. 
 

در ادامه مقاله: کاخ سفید برای نخستین رییس‌جمهور سیاه

آیا اوباما می تواند آمریکا را متحول سازد؟

باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به عنوان چهل 

 و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب شده است.

اصلی ترین شعار انتخاباتی اوباما لزوم تغییر و تحول بوده است. فکر می کنید او موفق به پیاده کردن تغییرات اساسی به ویژه در سیاست خارجی آمریکا خواهد شد؟

از جمله مواضع دیگر او، آمادگی اش برای مذاکره با رهبران ایران بدون هیچ پیش شرطی بود و همین امر دستمایه حملات نامزد رقیب علیه او، در جریان مناظره های تلویزیونی شده بود.

اوباما می گوید که در صورت دادن مشوقهایی، رهبران ایران ممکن است رفتار سیاسی خود را تغییر دهند.

آشنایی با افلاطون و ارسو پدران علم سیاست

آریستوکلس به خاطر اینکه سینه های ستبری داشت به پلاتو معروف شد و بعد ها در برگردان نام او به عربی نامش به افلاطون برگردانده شد.پس بدین خاطر است که ما آریستوکلوس را با نام افلاطون می شناسیم .

 او در 427 قبل از میلاد در آئگینا در آتن متولد شد و چیزی حدود 80 سال بعد در سال 347 (ق م) در گذشت . او در خانواده ای اشرافی متولد شد که بیشتر موافق سنت ها بودند. او در کودکی پدرش را از دست داد .

اما عاملی که باعث شد تا او به یکباره دچار تحول شود اعدام سقراط بود . سقراط  در نظر او مردی وارسته و دانشمند بود که توسط نظام دموکراسی نابود شد .

ادامه مطلب ...

کانت بود که

کانت بود که "انسان کیست؟" را مهمترین پرسش فلسفی خود می‌دانست. دور از واقع نیست اگر این پرسش را دشوارترین پرسشی بدانیم که فیلسوفان زمانهای مختلف با آن روبرو بوده‌اند. این مقال در صدد است این پرسش را بشکافد.

کانت بود که "انسان کیست؟" را مهمترین پرسش فلسفی خود می‌دانست. دور از واقع نیست اگر این پرسش را دشوارترین پرسشی بدانیم که فیلسوفان زمانهای مختلف با آن روبرو بوده‌اند. این مقال در صدد است این پرسش را بشکافد.
تعریف مسبوق به پیشفرضهای مهم و بنیادینی است. یکی از پیشفرضهای تعریف این است که الفاظ از آن جهت که نماینده اشیا و جهان خارجند کسب معنا می کنند و در نتیجه مجهولی را بر ما معلوم می دارند. در این برداشت از تعریف، توازن و تطابقی میان جهان گزاره ها و جهان خارج قایل هستیم و زبان را نماینده و نمایش دهنده واقعیت به حساب می آوریم.
این تعبیر از تعریف را می توان اساس کتاب معروف ویتگنشتاین ؛ رساله به حساب آورد که " نظریه تصویری معنا" را رواج می دهد و جمله ها ( تعاریف) را شامل اسمهایی می داند که این اسمها مابه ازا یا همتایی در خارج دارند. در این میان البته همتای ترتیب اسمها در جمله ، نوع خاصی از ترتیب ممکن اشیا در جهان خارج به شمار می رود.

ادامه مطلب ...

از حـــیوان ســـیاسی تا ســــیاست حـــــیوانی

ارسطو انسان را حیوانی سیاسی می دانست. به این معنی که انسان یگانه حیوانی است که سیاست را در زندگی عملی پیاده نموده، شئون فردی و اجتماعی خویش را نظم و توسعه بخشیده و قابلیت آن را دارد تا سنتهای جنگل را پشت سر گذاشته و بر سر قانون «زور» خط بطلان کشد. انسان در ذات خویش حیوانی بوده مدنی بلکه یگانه موجودی است که شعور خیر و شر و عدالت و ستم در نهادش بودیعت گذاشته شده و همین مشاعر اساس و زیربنای جامعهء او را تشکیل می دهند.

ارسطو میان انسان که او را حیوانی سیاسی می نامید و میان شهر نشینی و اسکان گزینی پیوند قایل می شد. از دید این اندیشه ورز بزرگ تاریخ، انسان این موجود سیاسی بجای آنکه در میان گله ای بی شعور و یا در رکاب بیابانگردان بدوی گام بردارد مخلوقی است که می خواهد در قلب سازمان اجتماعی ای که آنرا بر مبنای نیازی طبیعی ایجاد نموده است و مردم آنرا شهر و تمدن نامند، زندگی نماید...

ادامه مطلب ...