اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

کنفرانس پاریس برای افغانستان نیست

به روز پنجشنبه کنفرانس پاریس به هدف بحث روی کمک های مالی برای افغانستان برگزار می شود. این کنفرانس به دنبال نشست های لندن و توکیو، ظاهرا بررسی راه های به منظور ارائه کمک ها برای بازسازی افغانستان است. اما نشست های قبلی نی ها هیچ کدام برای افغانستان نبودند، اما به نام افغانستان سازماندهی شده بودند.

حدود هشتاد سازمان جهانی وشرکت های امنیتی ، کمپنی های ساختمانی و راه سازی و لوژستیکی و قرار دادی های بین المللی همه در کمین اند تا از هزینه هایی که برای پیشبرد استراتیژی های سیاسی، تبلیغاتی و نظامی غرب درافغانستان و پول های کلانی که برای انجام مأموریت های بزرگ دراز مدت و کوتاه مدت در افغانستان اختصاص داده می شود، حداعظمی استفاده کنند. کاری که درشش سال اخیر کردند وافغانستان ویرانه سر از خاک و آوار جنگ ده ساله نتوانست بیرون بیاورد.

()بعد از آن همه غارت های بزرگ وفریبکاری تکان دهنده نسبت به سرنوشت افغانستان، بالاخره خود این کشور ها اعلام کردند که طی هفت سال گذشته از 25 میلیارد دالر وعده داده شده،  تنها 15 میلیارد آن به حساب کمک افغانستان واریز شده و از جمله 15 میلیارد نیز، شش میلیارد دالر آن دو باره به خزانه کمپنی ها و شرکت های مجری برنامه ها ریخته شده است.()

در ادمه مقاله: کنفرانس پاریس برای افغانستان نیست

تاجک و هزاره

این مقاله ترجمۀ فصل دوازدهم وسیزدهم کتاب "نژاد های افغانستان" ‏تالیف ایچ. دبلیو. بیلیو نویسندۀ مشهورانگلیسی است. این کتاب درسال ‏‏1880 م چاپ شده وشامل یک پیشگفتارو13 فصل (مقدمه، افغـان، تاریخ ‏افغانستان، رابطۀ برتانیه با افغانستان ، شیرعلی، پتان، یوسفزی، افریدی، ختک و دادیک، غلجی، تاجک و هزاره) میباشد. برگردان آنرا بدون ‏هیچگونه تبصرۀ به هموطنان خویش پیشکش می نمایم:‏

تاجک:

تاجکها که غالبا بنام پارسیوان یاد میشوند یک بخش بزرگ ووسیعا ‏پراگندۀ باشندگان افغانستان را تشکیل داده؛ زبان، ادارۀ داخلی، رسوم و ‏عادات آنها با دیگران فرق دارد. آنها اولادۀ باشندگان باستانی پارسی ‏همین منطقه میباشند درحالیکه افغانها اولادۀ باشندگان باستانی هندی آنند. ‏قرارمعلوم، افغانها (که مسکن اصلی آنها وادی های کندهاروارغنداب ‏میباشد) با مردمان هندی که آنها را اشغال نمودند، مخلوط ومزدوج ‏گردیده ونام خودرا به قوم مخلوط خود دادند. همینطورعربها نیزعین کار ‏را با مردم پارسی اشغالی خود انجام داده ونام آنها را بحیث نام قومی ‏اولاد مخلوط آنها باقی گذاشتند، نامی که توسط پارسیها برآنها گذاشته شد. ‏اجدادعربی آنها، سیدهای بودند ازنسل حضرت علی (داماد محمد«ص») که نام ‏خود را بقبایل ایجادی خود دادند....

هزاره :

این مردم نسبت به تمام اقوام دیگرافغانستان کاملا فرق داشته و ساحۀ ‏وسیعی را دراختیاردارند که ازمرزهای کابل وغزنی تا به هرات دریک ‏جهت و از جوار کندهار تا بلخ در جهت دیگر وسعت دارد. در واقعیت، آنها ‏تمام منطقۀ را دراختیاردارند که پاروپامیزوس باستانی را تشکیل داده، ‏مجزا ازتمام مردمان دیگرافغانستان بوده وفقط درسرحدات خویش با آنها ‏درتماس میباشند وبس. این منطقه کاملا کوهستانی بوده ودراکثریت نقاط ‏خاک آن خراب است، اما دارای تعداد زیاد وادیهای پرنفوس وحاصلخیز ‏بوده ومنبع چند دریای مهم ازقبیل ارغنداب وهلمند، هریرود یا هرات و ‏مرغاب درمرومیباشد که توسط دوامتداد بزرگ غربی هندوکش ایجاد ‏شده، بواسطۀ وادی هریرود ازهمدیگرجدا شده وبه غرجستان یا سفیدبند ‏درشمال وغور یا سیاه بند درجنوب تقسیم شده است؛ درحالیکه درنقطۀ ‏شرقی آن جائیکه هردوسلسله ازهندوکش آغازمیشود غوربند بامیان واقع ‏است.‏

در ادامه مقاله: تاجک و هزاره

سیاست: دید گاه ها و نظریات در ارتباط آینده افغانستان

وزیه کوفی:...افغانستان به یک رهبری جدی و مصمم نیاز دارد. به یک رهبری که دارای دورنما برای افغانستان باشد .  ما در افغانستان چیزی که نداریم به اصطلاح خارجی ها دورنمای سیاسی نداریم.... خودم طرفدار قوی بودن نظام ریاستی نیستم،  به عقیده من باتوجه به وضعیت جغرافیائی، سیاسی، قومی افغانستان، ما نیاز داریم به آغاز گفتمان برای یک نظام غیر متمرکز...شاید فدرال نه، اما سیستم غیر متمرکز

آینده افغانستان در گرو همگرائی منطقوی است

افغانستان میزبان هفدهمین اجلاس شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی (ایکو) در شهر تاریخی هرات است. این بارنخست است که شورای وزیران یک سازمان اقتصادی منطقوی در افغانستان تشکیل جلسه میدهد.
بعد از اولین کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقوی پیرامون افغانستان که در قوس 1384 (دسامبر 2005) دایر گردید، این دومین همایش بزرگ منطقوی به سطح وزرای امور خارجه در تاریخ افغانستان است که ده کشور منطقه را همراه با تعدادی از موسسات بین المللی گرد هم میآورد.
شورای وزیران ایکو سال یک بار در یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه میدهد و پالیسی، استراتیژی و برنامه های کاری ایکو را ارزیابی مینماید. در ختم اجلاس، وزیر امور خارجه کشور میزبان، ریاست شورای وزیران سازمان را برای یک سال به عهده می گیرد.
ایکو یک سازمان 22 ساله است و بنیانگذاران اصلی آن را ایران، ترکیه و پاکستان تشکیل میدهند.
گرچه افغانستان همراه با شش کشور آسیای مرکزی (تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرغزستان و آذربیجان) در اوایل دهه 1990 به این سازمان پیوستند، ولی عضویت آن دراین شش سال گذشته حیات نوی به ایکو بخشیده است وبخشی از اهداف رشد منطقوی را به حقیقت نزدیک ساخته است. در مقابل، ایکو صندوق خاصی را برای پروژه های بازسازی افغانستان تاسیس نموده که در آن تا حال در حدود ده ملیون دالر جمع آوری گردیده است.

"نوشته: محمود صیقل"

در ادامه مقاله: آینده افغانستان در گرو همگرائی منطقوی است

خطوط اساسی سیاست خارج

خطوط اساسی  سیاست خارجی  افغانستان برای اولین بار امروز توسط وزیر امور خارجه  کشور در حضورداشت عده ئی از وزرا، نماینده گان مرد م در پارلمان، ژورنالیستان و تعداد ی از سفرای کشور های مقیم در کابل اعلام  گردید .به گزار ش خبرنگار آژانس باختر، سیاست خارجی افغانستان که با یک مقدمه و یازده ماده تدوین  شده و بعد از نشر، مراحل بعدی را طی نموده و بعد  از تصویب  از آن منیحث خط مشی  سیاست  خارجی افغانستان  استفاده خواهد شد .در این محفل که به این منظور در وزارت خارجه دایر شده بود ابتدا محمد کبیر فراهی معین سیاسی آن وزارت در مورد  دست آورد های دوسال اخیر وزارت امور خارجه به اشتراک کنند ه گان معلومات ارایه نمود .بعدا" داکتر رنگین دادفر سپنتا وزیر امور خارجه کشور خطوط اساسی سیاست خارجی  افغانستان را اعلان نمو ده که د ر بخش آن آمد ه است:

در ادامه مقاله: خطوط اساسی سیاست خارجی