اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

فلسفه سیاست

فلسفه سیاست پرداختن به تبیین عقلانی پرسش‌های بنیادی درباره

جامعه، دولت، کشورداری، زندگی اجتماعی، حقوق فردی و وظایف فرد و جامعه نسبت به یک‌دیگر است. فلسفه سیاست همچنین به تبیین مسائلی چون قانون، عدالت، ثروت،قدرت و حکومت می‌پردازد. در فلسفه سیاست، مسأله این که حکومت حق چه کسانی‌است، پرسش بنیادی به شمار می‌رود؛ چنین سؤالاتی در دانش سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند؛ بلکه در فلسفه علم سیاست مورد توجه و بررسی هستند. 

ادامه مطلب ...

حمایت سیاسی، شرط لا‌زم هویت ملی

یکی از تفاوت‌های حکومت‌های دموکراسی کنونی با حکومت‌های دیگر در حساسیتی است که آنها نسبت به سرنوشت تک‌تک شهروندان خود دارند، به‌طوری که اگر کسی به لحاظ خون و خاک تابعیت آنها را نداشته باشد و به دلا‌یل دیگر تبعه آنان شده باشد، باز هم مورد حمایت جدی آنهاست، حتی اگر آن افراد از سوی کشوری مورد تهدید واقع شوند که تبعه اصلی آنجا هستند.

در ادامهء مقاله: حمایت سیاسی، شرط لا‌زم هویت ملی

جدایی دین از سیاست؟؟!!!

نوعی نگرش سیاسی و مدنی است. بر طبق این نگرش، دین و سیاست بایستی جدای از یکدیگر بوده و در امور یکدیگر دخالت نورزند.

در توجیه و یا رد این نظریه تا کنون بسیار کتابها و مقالات نوشته شده. برخی آن را موجب شیوع یافتن درگیری و خصومت میان مذهب و قانون دانسته‌اند، و یا اینکه از نتایج هراس انگیز و احتمالی آن، دخالت کردن نیروهای انتظامی در امور جامعه به اسم مذهب را یاد کرده‌اند.

آیا جدایی دین از سیاست حقیقت دارد یا خیر ؟؟؟

فلسفه چیست؟

کتاب الفبای فلسفه نوشته نایجل واربرتون – فلسفه چیست ؟ فلاسفه غالبا باورهایی را بررسی و وارسی می کنند که ما در اغلب اوقات آنها را مسلم و بی چون و چرا می پنداریم . مشغله این فلاسفه پرسش هایی است در باب آنچه مسامحا می توان " معنای زندگی " نامید . پرسش هایی در باب دین ، حسن و قبح ، علم سیاست ، ماهیت عالم خارج ، ذهن ، علم ، هنر و بی شمار موضوعات دیگر . از باب مثال ، غالب افراد زندگی خود را بدون پرس و جو و تردید ورزی درباره باورهای اساسی خویش ، نظیر اینکه قتل عمدی نادرست است ، به سر می آورند . ولی چرا این کار نادرست است ؟

ادامه مطلب ...