اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

اندیشکدۀ سیاست و روابط بین الملل

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

آژانس جاسوسی پاکستان مانند زنی است با چندین عاشق

اسلام آباد – آژانس جاسوسی پاکستان معمولا به عنوان یک عامل هرزه که عاملان آن آجندای خود شان را دنبال می کنند، تصور می شود. در واقع، "آی اس آی"  همان طور که معروف است، بخشی از ارتش پاکستان است که توسط یک جنرال ارشد ارتش و زنجیره ی فرماندهی نظامی رهبری می گردد.

 جنرال شجاعت علی خان، یک جنرال بازنشسته ی ارتش، که پیش از این رهبری شاخه داخلی "آی اس ای" را در دست داشت، می گوید: " این یک سازمان بسیار منظم است اما با آزادی عمل خیلی زیاد. وقتی یک هدایت دریافت می کند، آن ها اتاق مشخص برای مانور دادن دادن دارند تا منافع دولت را در نظر گیرند". شاخه داخلی "آی اس آی" عملکرد "سی آی ای" و "اف بی آی" و دیگر آژانس ها را دارد.

هرچند که "آی اس آی" به صورت تشریفاتی گزارش هایش را به نخست وزیر می دهد، اما این سازمان به گفته ی شجاعت علی خان، به رییس ارتش جوابگو است. ارتش پاکستان ملزم است تا به ایالات متحده خدمت نماید. ایالات متحده فراهم کننده ی میلیاردها دالر کمک های نظامی است که شامل کمک های پنهانی که مستقیما به "آی اس آی" تعلق می گیرد، نمی گردد – اما "آی اس آی" منافع متناقض هم دارد که شامل حمایت از طالبان و دیگر گروه های جنگجوی اسلامی که دشمن امریکا هستند، می گردد.

درادامه مقاله : آژانس جاسوسی پاکستان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد